ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM: „Babičko, pojď si hrát“
Naší vizí je, aby děti v naší škole byly šťastné a spokojené spolu s námi a abychom jim svým přístupem a celkovým klimatem školy ulehčili odloučení od rodiny a cestou výchovy a vzdělávání zprostředkovávali dětem základní životní zkušenosti a rozvíjeli jejich samostatnost, tvořivost a zdravé sebevědomí. Klademe důraz na propojení generací dětí MŠ a klientů Domova pro seniory pravidelnými zpívánkami a dílničkami. Na základě podmínek MŠ a dlouholeté praxe všech pedagogů, je naše dlouhodobá koncepce, zohledňující především individuální potřeby dítěte, postavena na tzv. situačním učení výuka se orientuje na projektovou metodu. Základem učení je vlastní objevování.
Školní vzdělávací program vychází z RVP pro předškolní vzdělávání, naplňuje jeho pět oblastí.
- dítě a jeho tělo
- dítě a jeho psychika
- dítě a ten druhý
- dítě a společnost
- dítě a svět
Vzdělávací obsah je rozdělen do integrovaných bloků, které jsou dále rozpracovány do témat. Používá práci ve skupinách, který svými východisky úzce koresponduje se současnými požadavky na výchovu a vzdělávání, formulovanými v RVP pro předškolní vzdělávání, je zaměřený na věkové skupiny dětí od 3-6 let a jejich rodiny, propojuje některé existující evropské praktické postupy při výchově a vzdělávání dětí předškolního věku s dalšími prvky, jako jsou osobní zkušenosti získané v činnostech a hrách každým jednotlivým dítětem.
Dlouhodobé cíle:
- důraz na individuální přístup ke každému dítěti umožňuje, aby se vyvíjelo vlastním tempem a využilo stylu učení, který jemu osobně nejvíc vyhovuje a je pro něj efektivní.
- důraz na samostatné rozhodování a volbu dítěte, přijímání odpovědnosti za svoje chování.
- důraz na rozvíjení schopností, znalostí a dovedností prostřednictvím plánované, řízené činnosti a pozorování.
- důraz na utváření podnětného učebního prostředí, které děti vybízí k zájmu o dané téma.
Tým zajišťuje účast rodičů na společných akcí školy, zapojení rodičů do života školy.
Organizační formy:
- hravé aktivity
- pohybové aktivity
- řízené aktivity
- komunitní kruh, hodnotící kruh, skupinové a individuální činnosti
- relaxační činnosti
- pobyt venku
K naplňování stanovených cílů napomáhá vytváření podnětného prostředí pro děti, které je plné možností a podněcuje děti k činnosti. Činnosti řízené vyvažují činnosti relaxační, pobyt venku, vycházky do okolí. Děti nejsou do činností, pouze motivovány a mají možnost výběru. Úkoly jsou voleny tak, aby odpovídaly věku a schopnostem dětí, aby podporovaly samostatnost, důvěru v sebe sama a aby každé dítě mohlo být v něčem úspěšné. Na začátku školního roku si s dětmi utvoříme pravidla soužití v kolektivu a osvojujeme si zásadu respektovat a být respektován. Během školního roku jsou zařazovány výlety, besedy, společné akce s rodiči, výtvarné dílny….